JPG? Raw? Kejjedateten?

Wees aardig voor jezelf en een ander en deel

Wat gebeurt er nu precies in een camera als je een foto maakt? Wat is nu het precieze verschil tussen JPG en Raw? Het verschil zit in een woord: controle. Controle over het ontwikkelproces.

displayAv
Het configuratiescherm van de Canon 5D Mark 2.

De camera heeft namelijk drie standen om een foto te maken: JPG, Raw en JPG+Raw. Die drie standen kun je makkelijk controleren in de settings van je camera. In de afbeelding hiernaast zie je dat de camera is ingesteld in Raw.

JPG

Maar wat betekenen die standen nu? JPG is het beeldformaat dat door de camera wordt gegenereerd als je op de ontspanknop drukt. Mensen die voor de lol en als hobby fotograferen zonder poespas er om heen, ‘schieten’ in JPG. Het is handig, het is snel en je heb er geen omkijken naar. De camera krijgt dan een beeld op de sensor geprojecteerd en gaat er mee aan de slag. Dat doet ie niet zomaar. Het beeld moet wel herkenbaar blijven voor de fotograaf en dan zodanig dat de foto als ‘gelukt’ in de boeken gaat. Is de foto te donker of te licht, zijn de kleuren te raar, is dat voor de fotograaf reden om de foto overnieuw te nemen.

Dus de camera volgt de weg van de minste weerstand, maakt een acceptabel plaatje van de aangeboden beeldinformatie, want “dit zal de fotograaf wel willen”, en gooit vervolgens de rest van de beeldinformatie weg. Je kan dat ook zien aan de bestandsgrootte van een foto in JPG: die is 5, misschien 7 MB groot en dan heb je het wel.

Het gegeven dat de rest van de beeldinformatie wordt verwijderd, maakt dat een JPG niet geschikt is voor nabewerking. Niet alleen omdat een JPG een lossy beeldformaat is – elke JPG is een compressed  bestand, waar beeldinformatie bij elke keer opslaan steeds meer verdwijnt, de kwaliteit gaat steeds verder achteruit -maar ook omdat verwijderde beeldinformatie nooit meer terugkomt. Je kan nu eenmaal niets aanpassen wat er niet meer is. En dan kan je met JPG alleen nog maar een beetje lichter of donkerder zetten, beetje kleur aanpassen en dan ben je er wel. Nee, JPG is niet geschikt als bewerkbaar formaat.

Raw

Neem dan Raw! Raw is de andere optie van de camera en hogelijk te verkiezen boven JPG. En de naam Raw geeft gewoon aan wat het is: een ruw onbewerkt bestand. Iedereen die fotografie een beetje serieus neemt schiet in Raw.

Hieronder plaats ik twee foto’s die ik uit mijn archief heb opgedoken. Dit zijn twee dezelfde foto’s, een foto die door de camera als JPG was gegenereerd en een foto die ik vanuit de Raw heb bewerkt. Ze staan in een slider. Door de schuiver te bewegen kan je de verschillen zien. Links is de JPG die door de camera is gemaakt, rechts is mijn bewerking.

Schuif de slider om te vergelijken

Zoals je kan zien is de foto die door mij is bewerkt veel beter. Tenminste, dat vind ik. De interpretatie die de camera er aan gaf vind ik wat vlak. Het onderwerp komt minder naar voren. Mijn bewerking is helderder, de kleuren zijn sprankelender, je ziet meer details. In Raw neem ik namelijk de controle over die eerst bij de camera lag. Ik vertelde de camera de foto niet alleen in jpg op te slaan (in het displayvoorbeeld hierboven staat Raw vermeld, maar tijdens deze foto stond er dus Raw+JPG) en de beeldinformatie ook als een Raw beeldbestand te bewaren. Zo’n bestand is dan onbewerkt en dus veel groter. Raw-bestanden halen vaak de 23 tot 25 MB, in tegenstelling tot de 5-7 MB van de jpg.

Conclusie

Dus met Raw neem je de bewerking van de camera over. Je hebt er wel een beeldbewerkingsprogramma als Photoshop, Photoshop Elements of Paint Shop Pro voor nodig, want Raw is geen foto en kan je niet zomaar bekijken. Raw vereist dus nabewerking! In de foto hierboven haalde ik de eventuele ruis weg, paste de belichting aan, verminderde ik de kleur in de bewerkingslaag, en gooide ik er wat filters tegenaan om de foto wat op te tutten. Per slot wil je dat de kijker het eerst kijkt naar het onderwerp, het stammetje dus, en niet naar iets anders.

Raw dus. Gebruik Raw! Met Raw heb je dan de bewerking van de camera overgenomen en het vergroot je mogelijkheden om van een gewoon plaatje iets moois te maken.

TIP TIP TIP!
U wilt vast meer weten over fotografie! Volg dan eens een workshop!


Wees aardig voor jezelf en een ander en deel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *