Het nut van een statief!

Wees aardig voor jezelf en een ander en deel

Het Amsterdam Light Festival in Amsterdam is een jaarlijks terugkerend festival waar kunstenaars in de duisternis van de lange avonden hun lichtcreaties tonen. Vandaar ook de naam. Vorig jaar heb ik het festival bezocht, zoals hier en hier en ik had er een statief bij gebruikt.

En geloof me: een statief is wel nodig! Wie een beetje verstand heeft van fotografie en de techniek er omheen, weet dat er drie variabelen zijn die een foto laten slagen. Dat zijn de ISO, het diafragma en de sluitertijd. Die hebben een menage-a-trois die elk en met elkaar bepalen of een foto ‘lukt’. En ‘lukken’ is natuurlijk een subjectief gegeven.  Je moet het wel heel erg bont maken om een foto te laten mislukken. De essentie is wel dat

_MG_4788_bewerkt-1klein
Het bruggetje over de Nieuwe Herengracht in Amsterdam. Ik weet nog niet wat ik hiermee doe. Zonder statief genomen. Klik voor groot.

1. een te hoge ISO ruis geeft;
2. een te groot diafragma te weinig scherptediepte geeft;
3. een te lange sluitertijd bewegingsonscherpte in de hand werkt. Niet alleen van de omgeving, maar ook de kleinste beweging van de fotograaf wordt zichtbaar in de foto.

Je hebt dus een statief nodig. De camera staat dan stabiel, je kan een lage ISO hebben, je stelt het goede diafragma is en je laat de sluiter een flinke tijd openstaan totdat de camera vindt dat hij genoeg licht heeft gezien.

Vorig jaar ben ik inderdaad met een statief op pad geweest. Dit jaar was ik huiverig om weer bepakt op pad te gaan, want ik was mijn beroving van vorig jaar (2013) nog niet vergeten. Ja, dat heeft flinke impact gehad. Ik had wel een statief bij me, hoor. Beter mee verlegen als om verlegen. Toen ik eenmaal zag dat massa’s mensen met camera en statieven in de weer waren besloot ik die van mij ook uit de tas te halen en het weer te proberen. Op mijn tenen en het liefst uit het zicht, dat wel.

Het statief bleek echter kapot. Een draaischijfje om een poot op lengte te fixeren bleek kapot gebroken, dus het statief was onstabiel. Jammer, ik kon daar niet op vertrouwen en moest dus alles vanuit de hand doen. Hogere ISO tot 3200(!), open diafragma en langere sluitertijden tot soms 1 seconde. Het was leunen op brugrelingen, tegen bomen aanhangen om toch vooral zo stabiel mogelijk te zijn.

Dat gaat bijna niet! Op het cameraschermpje lijkt alles er nog wel okee uit te zien, maar eenmaal thuis op 100% blijken de meeste foto’s (nou ja, eigenlijk allemaal) niet om aan te gluren: veel ruis en beweging en dus rijp voor de prullenbak.

Hieronder laat ik de oogst zien van wat foto’s tijdens het Amsterdam Light Festival genomen, zonder statief, met hoge ISO en open diafragma. Volkomen ongeschikt om er ook maar mee iets te doen, behalve dan als tip tip TIP! om toch vooral een statief te kopen. Je hebt hem echt nodig! Onderstaande foto’s zijn een drama. Veel ruis en beweging!

 

 


Wees aardig voor jezelf en een ander en deel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *