Wees aardig voor jezelf en een ander en deel

Tijd voor de grote schoonmaak!

De afgelopen weken voelde ik mij een beetje appelig. Appelig in de zin van: er is veel te doen, en ik weet dat die klussen gedaan moeten worden, en tegelijk was een soort van verlamming, omdat de week ook maar 168 uur heeft en ik ook nog eens moet eten en slapen. Kortom, er kwam voor het gevoel niet zoveel uit mijn handen en toch werden de dagelijkse to-do lijstjes voor het overgrote deel afgetikt en weggewerkt. Ik doe dus heel veel.

Tegelijk bekroop mij het gevoel dat mijn sociale media activiteiten een beetje uit de hand begonnen te lopen. Ja, dat is raar, want social media zijn dé tools van de nieuwe tijd  waar je echt veel tijd in moet steken. Het gaat immers om contact en zichtbaarheid. Ik voegde dus iedereen toe die mij toevoegde (Facebook), en die mij ging volgen via Twitter of LinkedIn. Dat zijn mijn belangrijkste social media. Met Twitter kreeg ik echter te maken met vliegende passanten van over de hele wereld die mij gingen volgen.  Prima hoor, ik volgde gewoon terug en dus kreeg ik te maken met berichten van de andere kant van de wereld die niet relevant waren voor mij, voor Nederland en mijn markt. Het ging mij een beetje storen. Ik ging het concept van Twitter weer eens onder de loep nemen.

Even tussen haakjes: ik vind Twitter geweldig! Echt waar! Wat een medium! Het is snel, je kan er je eitjes in 140 karakters kwijt, degene die je volgt verwacht niet per se een reply terug, er is zoals bij mail geen achterstand na het weekend of -gruwel, vakantie- want Twitter loopt gewoon door zonder de verplichting alles te moeten doornemen, en televisieprogramma’s zijn een stuk leuker als je tegelijk ook nog eens de betreffende hashtag volgt, om daar in realtime commentaar -zinnig of zinloos-  op het programma te kunnen geven. Zo heb ik mij gisteren bijzonder vermaakt met het Eurovisie songfestival, dat eigenlijk twee uur lang het Grote Niets is, maar via de hashtag #esf15 een bijzondere haha amusementswaarde kreeg. Ja, dat was leuk. Gewoon leuk!

Terug naar het verhaal. Ik ging het concept van Twitter weer eens bekijken. Het concept is: je volgt iedereen die je interesseert. Anderen doen dat ook, en op een gegeven moment heb je dus een collectie Volgers (accounts die je volgen) en Volgend (accounts die jij volgt). Die twee groepen hoeven niet noodzakelijkerwijs gelijk te lopen. Ik volg accounts die mij niet terug volgen. Sommige zijn terecht, die accounts hebben een informatiewaarde voor mij waar ik iets aan heb, maar niet omgekeerd. Mijn favoriete politica Esther Ouwehand bijvoorbeeld volgt mij niet terug omdat haar werk niet aansluit met dat van mij, maar ik volg haar wel, omdat ik haar min of meer ken. We spreken elkaar een paar keer per jaar en dat gaat ook op “hé hoi, hoe is het?” basis. Helemaal goed, dus haar blijf ik volgen. Je hebt in feite dus drie groepen op Twitter. De Volgers (accounts die jou volgen) en Volgend (accounts die jij volgt), en een groep Wederzijdse Volgers (jij volgt een account die jou weer terugvolgt).

Uitmesten

Maarrrr… ik trof ook tussen die 900+ accounts die ik volgde, namen aan die ik blijkbaar ooit eens ging volgen, maar die zelf besloten hadden om mij te ontvolgen. Ik zag dus wel hun berichtjes binnenkomen, maar zij zagen die van mij niet meer. Eenrichtingsverkeer dus. En toen maakte ik de snelle beslissing: doorvlooien en uitmesten! Weg ermee. Via Tweetsmap.com kreeg ik inzicht in die accounts en die werden stuk voor stuk beoordeeld. Een flink aantal ontvolgde ik. Dat merkten die accounts niet, want zij volgden mij al niet dus mijn acties zagen ze alleen als ze hun volglijsten gingen bekijken.

Toen kwam ik bij de groep Wederzijdse Volgers aan, accounts die ik volg en mij ook terugvolgen  Het hoofdcriterium voor houden of vallen was natuurlijk: “heb ik daar wat aan?” met subcriteria:
– wat is de inhoud? Als het een geautomatiseerd spamaccount is… weg ermee. Die had ik niet zoveel gelukkig, daar zat al een filter op.
– zijn ze actief? Zo nee, weg ermee.
– en ook: waar zit die volger?

Ik ging dus snijden in mijn volgers en de inactieve accounts screenen. Langer dan zes maanden geleden een laatste tweet? Weg ermee. Sommige accounts hadden voor het laatst in 2012 iets gepost. Al dat dode hout verwijderde ik.

De herkomst bleek voor mij ineens van waarde. Wat heb ik aan een account uit de VS of een ander land dat mij volgt, maar waar ik geen verkoop van kan verwachten? Ze zien mijn berichten wel – in het Nederlands nog wel – maar ze doen er hoogstwaarschijnlijk niks mee. Dus buitenlandse accounts kwamen ook op de schopstoel. Waaruit volgt dat ik mij ineens langzaam ga terugtrekken naar de Nederlandse en Belgische markt, waar nog wel omzet uit te verwachten valt. En eigenlijk is dat wel logisch, want ik hoef die berichtjes van ver weg niet te zien als ze irrelevant voor mij zijn. Die informatie hoef ik dan niet te filteren en dat scheelt een hoop tijd.
Het was deels ook een inhoudelijke screening. Een buitenlandse volger kon voor mij een waarde hebben, dus ik moest niet als een blinde vink gaan ontvolgen. Het werd dus echt actief beoordelen. Hmmm.. weg. Hmmm.. mag blijven. Die moet ook blijven. Die kan wel weg. En waarom volgt die mij??? Doei.

Uit die berg Volgers viste ik dus een heel stel om af te voeren. Allemaal volgers die ik niet meer hoefde te zien. Ze mochten mij wel gewoon blijven volgen, want dat is hun keuze, maar ík hoefde ze niet meer te zien. En weet je wat er toen gebeurde? Die ontvolgden gingen mij op hun beurt ook ontvolgen! Ik zette ze er bij mij eraf, en dús zetten ze mij ook af. Het ging ze dus helemaal niet uit interesse in mijn eitjes, of belangstelling voor mijn werk! Het ging ze alleen maar om groot mogelijk zichtbaarheid, en als ze door iemand ontvolgd werden (lees: niet meer gezien) is het ook exit en weg ermee. Ook goed hoor. Mij best. De ironie is dat ze dus hetzelfde doen als wat ik doe. Screenen op toegevoegde waarde en vervolgens beslissen over blijven of niet. Zoals het hoort.

Het is nu een stuk rustiger op Twitter. Op het moment van schrijven heb ik  848 volgers en 895 die ik volg, met een heel grote overlap tussen die groepen. En veel van de berichten in mijn tijdlijn zijn zinnig en interessant. Opnieuw: zoals het hoort. Die grote schoonmaak gaat echter nog wel even door, want de toegepaste filters zijn nog ruw en na de eerste kapactie worden ze nog aangescherpt. Andere social media komen dan ook onder een vergrootglas. En nieuwe volgers worden nog strakker dan voorheen beoordeeld op herkomst en toegevoegde waarde.

Heerlijk, die grote schoonmaak!

Twitter en de grote schoonmaak

Wees aardig voor jezelf en een ander en deel
Getagd op:    

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Weekaanbieding!

 

Elke week heb ik steeds een ander werk in de aanbieding! Dat is steeds een werk waar ik trots op ben en dat ik meer onder de aandacht wil brengen (hint hint! 🙂 )

Dit werk is nu met minimaal 10% korting op de standaard prijs! Minimaal! Klik voor meer informatie.

WadM

error: Deze content is beveiligd tegen kopiëren!