Nieuwe tijd

De tijden veranderen. Er komt een nieuwe tijd aan. Je merkt overal, je hoort het overal, je ziet het overal. En hoe langer ik er over nadenk, raak ik er meer en meer van overtuigd dat we op een kantelpunt in de maatschappij staan. Het gaat niet van de ene dag op de andere, maar het gebeurt wel. Je kan er op wachten en je hoeft er niets voor te doen. Achterover zitten en kijken wat er gebeurt. Maar je kan er beter op anticiperen. Want de oude wereld is rapidly fading, en dan kun je er beter klaar voor zijn.

Marketing

Al enige tijd merk ik een verschil tussen de theorie en de praktijk voor wat betreft marketing. In de cursussen die ik volg word er zonder omhaal steeds gesproken over koude acquisitie (doen!), leads, qualifying leads, direct selling, efficiëntie, rendement (maximaal!), winst (maximaal!), omzet (veel!), geld (veel!) en ook foutloos pitchen in 40 seconden om je bedrijf neer te zetten, “want anders is de aandacht weg en loop je omzet mis.” Met een katholiek aandoende dogmatiek is alles vereconomiseerd en draait alles steeds om geld, geld, geld en niks anders, en alles moet opzij voor dat doel.

De praktijk en ideeën zoals ik die ervaar, en die ik vaak ook aantref bij andere ondernemers,  is echter: je mag best een fout maken, aandacht is niet meteen weg, promoten en pitchen is prima, maar niet altijd en overal want dan ben je vervelend, en vooral: we zijn geen pre-fab geprogrammeerde robots die een ingestudeerd lesje opdreunen. We zijn allemaal mensen met elk hun gebreken en onvolkomenheden, maar die wel iets willen neerzetten voor anderen, die ook hun beslommeringen hebben en die daar ook wel eens over willen ventileren, zonder meteen een pitch in hun face gesmeten te krijgen. En een klusje is fijn, graag zelfs, maar het is niet erg om eens een klusje te laten schieten.

Doos van Pandora

Anders gezegd: wij zijn echte mensen, geen robots. Robots zijn fake en wat wij vooral niet willen zijn is fake. En we hebben allemaal gezien wat er gebeurt als de nadruk teveel op geld en winstbejag komt te liggen. Het liberale gedachtegoed sinds de jaren 80 werd een Doos van Pandora dat het steeds maar weer had over dat efficiëntie, bezuinigen, economisch handelen, reorganisaties, vrijhandel, geen belemmeringen, en vooral MARKTWERKING er wel voor zouden zorgen dat de markt alles zou regelen. Alles zou goedkoper worden, aanbod zou groter worden, en de wereld zou er een stukje beter van worden. In plaats daarvan zagen we over eigenlijk de gehele linie de prijzen stijgen en het aanbod en kwaliteit verminderen, diensten werden wegbezuinigd, kartelvorming bij banken, kartelvorming bij verzekeraars, torenhoge premies voor de zorg, geld- en winstbejag, list en bedrog, oplichting, geldverslaving, en ongelooflijk onverantwoordelijk handelen en graaigedrag van banken die de wereld in 2008 tot de rand van de financiële afgrond brachten. Diezelfde banken die nu hun handen in onschuld wassen, niets geleerd hebben van het verleden, business-as usual op de oude voet willen doorgaan, zichzelf alweer vette bonussen hadden beloofd, maar toegegeven, door de ophef alweer daarvan afzagen, en niet de veranderende maatschappij onder ogen willen zien.

Weg daarmee.

Die gedachten spelen al een tijdje door mijn hoofd.

Onafhankelijkheid

De nieuwe-tijd ondernemers willen ook helemaal niets te maken hebben met de financiële geldwolven. We willen onafhankelijk ons ding doen. Ik hoor ook tijdens netwerkbijeenkomsten steeds weer en meer(!) instemming wanneer ik uitleg dat een lening bij een geldschieter een financiële gijzeling betekent. Je controle raak je kwijt aan anderen, je wordt opgelegd wat je moet doen, en je wordt uiteindelijk financieel uitgekleed uit financieel winstbejag. Ik hoef mij voor zo’n stelling ook nooit te verdedigen. Uitleg wordt wel gevraagd, discussie is er nooit. Blijkbaar is men het met mij eens. Geld is niet het hoogste goed. Voldoening, daar draait het om.

Ik merk ook dat ik andere bedrijven steeds meer toets aan mijn ideeën. Ik zoek vooral oorspronkelijkheid en de mens achter een bedrijf, maar als ik iemand spreek en ik vind die mens niet, dan is het al snel afgelopen. Criteria? Als het beeld blijkbaar belangrijker is dan de inhoud: maatpak, kuifje, schoentjes, dasje, tasje, gecombineerd met gebakken lucht… daar prik ik zo doorheen. Materialisme. Snobisme. Instemmend nakakelen wat iemand gezegd heeft. Het gedachteloos gebruik van buzzwords, zoals schakelen, targets, comfort-zone… Dan denk ik al snel: hier is een robot aan het woord.

Als ik dan denk aan de huidige marketingcursussen, bekruipt mij de vraag of deze dan nog wel aansluiten bij het groeiend aantal nieuwe-tijd ondernemers. Immers,de ideeën van ons (ja, ik schrijf bewust ons, want ik reken mijzelf ook daartoe) wijken fundamenteel af van wat er in die cursussen geponeerd wordt. Ik denk ook echt dat marketeers hun knopen moeten tellen en de nieuwe-tijd moeten leren kennen. Want hun wereld is rapidly fading en wordt vervangen door een grassroots beweging die het zelf doet, zonder al te veel waarde en belang te hechten aan de geldwolven die de maatschappij bijna vernietigd hebben.

Vandaar ook de illustratie hierboven die ik op Twitter voorbij zag komen. Ik weet niet wie het gemaakt heeft, maar het is een treffende beschrijving van de komende nieuwe tijd.

3 gedachten over “Nieuwe tijd

  1. Hoi Jan, mooie blog weer.
    Ja, het klopt wat je zegt, er is een beweging gaande die als doel heeft Nederland te kantelen. Omdat de maatschappij op een punt staat waarop het niet langer op dezelfde manier verder kan. Onlangs verscheen er zelfs een boek over: het Kantelingsalfabet. Ongeveer 100 auteurs beschreven hun eigen kantelmoment. Ik schreef er ook aan mee. Lees er meer over op http://www.dealfabetboeken.nl/het-kantelingsalfabet. Het boek is als papieren boek te bekomen, maar ook als gratis E-book.
    Kijk ook een op http://www.nederlandkantelt.nl. Volgens mij ga je daar (nog) meer gelijkgestemden vinden! Succes!

    1. Dank je wel Nicolette.
      Ik heb het adres aangepast, zodat de link werkt. Mooi dat boek! Ik ga er naar kijken en ook op Nederlandkantelt.nl

  2. Uiteindelijk gaat het om werken vanuit je hart, de echtheid….het geeft energie en zo is werken iedere dag een feestje

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.